Produkt oraz jego parametry użytkowe | Betonowe płyty | Kratki trawnikowe z tworzywa sztucznego |
I Konstrukcja | | |
1. Materiał | Beton | Tworzywo sztuczne |
2. Powierzchnia zazielenienia | ok. 60 | ok. 85-95% |
3. Możliwość przenikania systemu korzeniowego oraz nawadniającego pomiędzy poszczególnymi komorami | brak | W przypadku kratek Gala - jest taka możliwość |
4. Chłonięcie wody poprzez materiał | W zależności od jakości betonu - do 20% wody, która przesiąknęła do gruntu | Tworzywo sztuczne nie chłonie wody |
5. Optyka | Kolor: szary Ściany komór są zawsze widoczne (grubość ok. 15-20 mm), nierównomierny wzrost roślin, ziemia szybko wysycha, beton wchłania wodę przesiąkową | Kolor: do wyboru: zielony, czarny. Ściany komór są słabo widoczne (grubość ok. 3-5 mm), równomierny wzrost roślin, woda przesiąkowa jest w 100% dostępna dla roślin. |
6. Waga | ok. 120 kg/m2 | ok. 4,5-7,5 kg/m2 przy kratkach wykonywanych metodą wtryskową |
II Funkcjonalność | | |
7. Stopień użytkowości | W zależności od jakości ułożenia i stopnia zarośnięcia - dobry | W zależności od jakości ułożenia i stopnia zarośnięcia - dobry |
8. Stabilność / Forma | 200-300 t/m2 czworokątne segmenty | Ok. 300 t |
9. Połączenie ze sobą poszczególnych elementów | Brak połączenia. Nie ma jednolitej struktury nawierzchni | Horyzontalne i pionowe połączenie. Jednolita struktura nawierzchni |
10. Dopasowanie do nawierzchni | -kratki kamienne są sztywne i nie ma możliwości przenoszenia sił pod wpływem nacisku na terenach z nierównościami lub innymi odchyleniami. - ryzyko złamania duże | - kratki trawnikowe są elastyczne i mogą w różnym stopniu (w zależności od typu kratki) przenosić siły pod wpływem nacisku na nierównych terenach. - ryzyko złamania istnieje tylko przy przekroczeniu zalecanej dla danego typu kratki wielkości obciążenia |
III Montaż | | |
11. Nakład pracy związany z ułożeniem | Wysoki - duża waga - położenie możliwe tylko przy zastosowaniu rozwiązań technicznych, potrzeba 2-3 pracowników | Zdecydowanie niższe koszty - mniejszy ciężar - nie trzeba stosować innych rozwiązań technicznych, potrzeba 1-2 pracowników |
12. Wydajność pracy | ok. 10-60 m2/h | ok. 60-150 m2/h |
13. Nakłady na transport | ok. 8m2/paleta 1 samochód ok. 200m2 | ok. 50m2/paleta 1 samochód ok. 1300m2 |
IV Kalkulacja poszczególnych parametrów | | |
14. Cena materiału | m2 - przy odbiorze z zakładu ceny są porównywalne | m2 - przy odbiorze z zakładu ceny są porównywalne |
15. Koszt transportu | ok. pięciokrotnie wyższy w porównaniu do tworzywa sztucznego. Związane jest to z ilością załadowanego towaru na 1 samochód i dużą wagą ładunku. Przy dużych odległościach transport jest nierentowny | Bardziej korzystny. Niższa waga produktu i większa wydajność transportu. Opłaca się nawet przy dużych odległościach ze względu na niewiele wyższe koszty transportu |
16. Koszt ułożenia | patrz pkt. III ok. 30% wyższy od tworzywa sztucznego | patrz pkt. III |