>Architekci/Biura planowania - serwis >> Kratki trawnikowe z betonu czy z tworzywa  sztucznego?
  Kratki trawnikowe z betonu czy z tworzywa  sztucznego?

  .:: Powrót ::.
Kratki trawnikowe z betonu, czy z tworzywa sztucznego - wypróbowane rozwiązanie o dużym potencjale przepuszczalności.

Już na początku XX wieku narodziła się idea stworzenia nawierzchni jezdnej wykonanej z kratki trawnikowej, która byłaby równocześnie zazieleniona. Pierwszy wniosek patentowy pochodzący z USA został przyjęty i zaakceptowany w roku 1912.

O tym, jak aktualna- nawet w dzisiejszych czasach - jest ta idea świadczy wzrost wykorzystania kratek trawnikowych w umacnianiu różnych nawierzchni. Na początku kratki te zrobione były z betonu. Jednak na przestrzeni ostatnich 10 lat na całym świecie odnotowano potężny wzrost zainteresowania kratkami z tworzywa sztucznego. Oto argumenty uzasadniające to zjawisko:
  • Łatwe wykonawstwo
  • Użytkowość
  • Możliwość zazielenienia
  • Materiał pochodzący z recyklingu, nadający się do powtórnego przetworzenia
Te spostrzeżenia oraz zalety tworzywa sztucznego zostały wykorzystane przykładowo w Ssyetemie umacniania nawierzchni Ecoraster. Ze szczegółowymi rozwiązaniami wybiegającymi w przyszłość Ecoraster został zaakceptowany na całym świecie jako sprawdzona i funkcjonalna alternatywa.



Informacje dotyczace produktu:

Konstrukcja i materiał
Kratki trawnikowe składają się ze specjalnych komór, dzięki otwartym komorom kratki Ecoraster, nadmiar wody może szybko odpłynąć z placu. Nawet po silnych ulewach, nawierzchnia umocniona za pomocą Systemu Ecoraster szybko staje się sucha. Kratka EcoRaster to światowy nr 1 . Jest stosowana z powodzeniem już od 1994 roku. Sprawdziła się przy umacnianiu milionów m2 nawierzchni w niezliczonych obszarach zastosowań. Dzięki szczególnym procedurom produkcyjnym firmy Purus rozpoczęła się nowa era w wytwarzaniu wysokojakościowych i wartościowych kratek z tworzywa sztucznego.
Pod oryginalną marką EcoRaster kryją się unikalne, elastyczne i wytrzymałe kratki znajdujące zastosowanie w najbardziej ekstremalnych projektach umacniania nawierzchni. Najwyższa jakość- także przy działających siłach ścinających i wysokich obciążeniach -gwarantuje inwestorowi wieloletnie użytkowanie umocnionej nawierzchni. Bezpieczeństwo zagwarantowane jest również przez wyjątkowy wtykowy system połączeń z 18 stabilnymi haczykami na 1m2 ( patent nr 0576939)



Zalety ekologiczne
  • Decentralne, naturalne wsiąkanie wody do gruntu.
  • Utrzymanie mikroklimatu oraz przestrzeni życiowej drobnych organizmów.
  • Ochrona przeciwerozyjna.
  • Stopień pokrycia powierzchni roślinnością - blisko 100.
  • Idealna ochrona drzew.
Zalety techniczne:
  • Wyjątkowo stabilna, nawet przy wysokich obciążeniach
  • Jezdna dla samochodów ciężarowych (do 380t/m2) dzięki 12 zintegrowanym ze sobą owalnym komorom zapewnia dużą wytrzymałość na działanie sił poprzecznych.
  • Pewny, szybki i łatwy system połączeń typu "SecLock", pionowy i poziomy, zaczepy ułatwiające układanie jednej warstwy na drugiej. Poszczególne elementy zmontowane są już na palecie tworząc gotową powierzchnię 1m2.
  • Lekki transport - waga ok. 6kg/m2
  • Wypustki na zewnętrznej powierzchni - funkcje antypoślizgowe.
  • Połączenie umożliwiające przenoszenie sił poziomych i poprzecznych.
  • Dzięki szczególnej konstrukcji spodniej doskonale dopasowuje się do nawierzchni.
Pomocne wskazówki ułatwiające porównanie.

Porównanie płyt betonowych z kratkami z tworzywa sztucznego.

Produkt oraz jego parametry użytkoweBetonowe płytyKratki trawnikowe z tworzywa sztucznego
I Konstrukcja  
1. MateriałBetonTworzywo sztuczne
2. Powierzchnia zazielenieniaok. 60ok. 85-95%
3. Możliwość przenikania systemu korzeniowego oraz nawadniającego pomiędzy poszczególnymi komoramibrakW przypadku kratek Gala - jest taka możliwość
4. Chłonięcie wody poprzez materiałW zależności od jakości betonu - do 20% wody, która przesiąknęła do gruntuTworzywo sztuczne nie chłonie wody
5. OptykaKolor: szary Ściany komór są zawsze widoczne (grubość ok. 15-20 mm), nierównomierny wzrost roślin, ziemia szybko wysycha, beton wchłania wodę przesiąkowąKolor: do wyboru: zielony, czarny. Ściany komór są słabo widoczne (grubość ok. 3-5 mm), równomierny wzrost roślin, woda przesiąkowa jest w 100% dostępna dla roślin.
6. Wagaok. 120 kg/m2ok. 4,5-7,5 kg/m2 przy kratkach wykonywanych metodą wtryskową
II Funkcjonalność  
7. Stopień użytkowościW zależności od jakości ułożenia i stopnia zarośnięcia - dobryW zależności od jakości ułożenia i stopnia zarośnięcia - dobry
8. Stabilność / Forma200-300 t/m2 czworokątne segmentyOk. 300 t
9. Połączenie ze sobą poszczególnych elementówBrak połączenia.
Nie ma jednolitej struktury nawierzchni
Horyzontalne i pionowe połączenie.
Jednolita struktura nawierzchni
10. Dopasowanie do nawierzchni-kratki kamienne są sztywne i nie ma możliwości przenoszenia sił pod wpływem nacisku na terenach z nierównościami lub innymi odchyleniami.
- ryzyko złamania duże
- kratki trawnikowe są elastyczne i mogą w różnym stopniu (w zależności od typu kratki) przenosić siły pod wpływem nacisku na nierównych terenach.
- ryzyko złamania istnieje tylko przy przekroczeniu zalecanej dla danego typu kratki wielkości obciążenia
III Montaż  
11. Nakład pracy związany z ułożeniemWysoki
- duża waga
- położenie możliwe tylko przy zastosowaniu rozwiązań technicznych, potrzeba 2-3 pracowników
Zdecydowanie niższe koszty
- mniejszy ciężar
- nie trzeba stosować innych rozwiązań technicznych, potrzeba 1-2 pracowników
12. Wydajność pracyok. 10-60 m2/hok. 60-150 m2/h
13. Nakłady na transportok. 8m2/paleta
1 samochód ok. 200m2
ok. 50m2/paleta
1 samochód ok. 1300m2
IV Kalkulacja poszczególnych parametrów  
14. Cena materiałum2 - przy odbiorze z zakładu ceny są porównywalnem2 - przy odbiorze z zakładu ceny są porównywalne
15. Koszt transportuok. pięciokrotnie wyższy w porównaniu do tworzywa sztucznego. Związane jest to z ilością załadowanego towaru na 1 samochód i dużą wagą ładunku. Przy dużych odległościach transport jest nierentownyBardziej korzystny. Niższa waga produktu i większa wydajność transportu. Opłaca się nawet przy dużych odległościach ze względu na niewiele wyższe koszty transportu
16. Koszt ułożeniapatrz pkt. III
ok. 30% wyższy od tworzywa sztucznego
patrz pkt. III


Korzyści wynikające z zastąpienia płyt betonowych kratką z tworzywa sztucznego najlepiej obrazują punkty 2,5,7,11,12 oraz 15.

Sitemap